Magdalena Szczypiorska-Chrzanowska

 

dr Magdalena Szczypiorska-Chrzanowska – Instytut Badań Literackich, Polska Akademia Nauk, autorka rozdziału Między znakami i opracowania 4 rozpraw zamieszczonych w tym dziale w antologii.

 

Wybrane publikacje:

 

Monografie autorskie:

Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż, 2016.

Publikacje w periodykach:

The photographic look has something paradoxical about it which is sometimes to be met with in life”. Literary Text and Other Worlds: The Case of Photography, 2017.

„Myślę, że umrę”, 2016.

„Gdyby to był tylko głos nieba i chmur”. O (nie)banalności tła. Z fotograficznego albumu Karla Höckera, 2016.

„W nieprzewidzianym jedyna nadzieja”, 2014.

Ciemnia fotograficzna. Od śladów na piasku Timothy’ego O’Sullivana do „Skrzynki” Güntera Grassa, 2014.

„Ta sama szara lalka patrząca w bok”. Fotografia, podobieństwo i różnica w „Klarze Milicz” Iwana Turgieniewa, 2013.

„Nikły ślad stopy na weneckich kamieniach”. Fotografia jako podróż pamięci w „Koronkach weneckich II” Jarosława Iwaszkiewicza, 2013.

Rozprawy w monografiach:

„(…) miał dar przepowiadania nagłej śmierci, widział ją nie na twarzach fotografowanych, ale na ich podobiznach”. Nie-widok cudzego cierpienia i jego fotograficzno-literackie konceptualizacje, 2019.

Someone’s bringing us to a standstill, to make a silly picture”. From one picture to another – between things: motion, immobility, illusion, and photography in Wiesław Myśliwski’s novel „Widnokrąg”, 2018.

(współautor: Wincenty Cesluk-Grajewski) „Bo co to znaczy, rozumieć?”. Teatr życia, teatr śmierci: opowiastki Jana Kotta, 2018.

The people were different from those I had seen in my life and their life was different”. On Melchior Wańkowicz’s photo-literary travel narratives on the example of his reportages from „The Rabbit and the Oceans”, 2017.

Ikona, fotografia i nić. Pogranicza obrazów, sztuk i kultur w twórczości Małgorzaty Dmitruk, [w:] Na pograniczach. W kręgu historii, sztuki i mediów, 2016.

„Byłoby zbrodnią pozwolić utonąć osłu, który mówi”. Magia retuszu, czar montażu w „Przygodach Narizinii czyli Zadartego Noska” Monteira Lobata, 2016.

„… again the same grey doll, with its eyes averted”. Photography, identity, and difference in Ivan Turgenev’s „Clara Militch”, 2015.

Między negatywem a zdjęciem. Fotograficzna stykówka: siatka, sekwencja, ten kadr,  2014.

„Panny Petrozolinówny w powiecie nieświeskim, na tle znaków granicznych”. Foto-geo-grafia, czyli o zdjęciach w kresowych reportażach Melchiora Wańkowicza, 2014.

Z głową w chmurach. Baśniowe narracje w fotografii współczesnej, na przykładzie cyklu Roberta i Shany ParkeHarrisonów „The Architect’s Brother”, 2014.

„Dorosłość z niedorosłością toczy w nas bój, niczym w książkach Gombrowicza”. Między Piotrusiem Panem a Benjaminem Buttonem, czyli starość i starzenie się w fotografii i języku przekazu medialnego, 2013.